maanantai 5. maaliskuuta 2012

Väykky levis si

No nii, siinähän se tulikin. Eli kuten otsikossa lukee, väykky levis. Ja niille, jotka ei tiiä, mikä väykky on, kyseessä on siis Mercedes Benz E320T, vm. 1999. Olen jo pitempään ilmoitellut asennusvastaavalle, jotta jotain vissiin ei oo ihan kunnossa, kun kuuluu outoo vikinää, ihan kuin olis hihna löysällä. No ei sitä sen enempää ole tutkittu, mutta epäilivät vesipumppua tms. No sitä en oo kenellekään maininnu, kun mua aina vainoharhaiseks auton kanssa epäillään, että se haisee ajoittain savulle, kun laittaa persgrillin päälle (eli istuinlämmittimen).

Tänään menin hakemaan vanhempaa likkaa keskustasta, jossa hän oli käyny tapaamas kaveriaan. Juuri ennenkuin jarrutin kohdalle, kuului outoo ääntä vähän aikaa, todella kovaa meteliä, joka kuitenkin lakkasi. Otin tytön kyytiin ja käänsin auton ympäri. Ihmettelin, jotta menikö rengas, kun oli niin oudon oloinen. Muutaman sadan metrin jälkeen syttyi hälytysilmoitus mittariston näytölle, battery/alternator failure jne. Sitten oli jo ohjauskin niin jäykkä, että tajusin ohjaustehostimen hylänneen mut. Pikahätäpuhelu miehelle ja pikaisen analyysin jälkeen totesimme, jotta hihna on poikki. Lämmötkin alkoi jo nousta kiitettävästi, joka varmisti pikadiagnoosin. Ajoin sillä sitten kotiin parin kilsan matkan ja väänsin sen tuohon pihalle vanhan 124 lankun tilalle (Mercedes Benz 320TE, vm. 1993). Lankkuvankkuri pääsi tallin lämpöön valmentautumaan aamuun ja töihin lähtöön, väykky jäi pihalle odottelemaan korjauksia, jotka ehkä tapahtuvat viikonloppuna, mikäli hihna saadaan tilattua ja tulee paikkakunnalle ennen sitä.

Joten tälläistä tänään, tämän takia on hyvä olla kaksi autoa talossa... Huomenna vois kuvailla hienosti silppuutunutta hihnaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti